StadsWeb

Stad meer dan droag brôôd

Content

StadsWeb

Zaterdag 8 oktober 2022 even voor half 10 in de ochtend, het is nog stil in het dorp. Het belooft een prachtige najaarsdag te worden, helderblauwe lucht en een zuchtje wind.

Verspreid over het dorp worden vanuit schuurtjes en garages tiptop gepoetste en vertroetelde motorfietsen naar buiten gerold. Een motorfiets is doorgaans toch, anders dan een auto, iets meer hobby en iets minder puur vervoersmiddel. Al zitten er ook enkele “doorrijders” onder het gezelschap dat straks samen zal komen; motorrijders die buiten het seizoen om, dus bij lagere temperaturen en minder mooi weer blijven rijden. Van minder mooi weer is vandaag geen sprake. De relatieve rust wordt verstoord als de motoren gestart worden en het geluid zich langzaam in de richting van de Kaoie begeeft.

Wissellijstenproject
Het Wissellijstenproject is inmiddels een bekend fenomeen op Stad. Veel dorpsbewoners hebben al model gestaan voor fotoseries met verschillende thema's. Van krantenbezorgers tot koffiedrinkers, van breisters tot brandweerlieden. Enige tijd geleden werd door Herman Maas het idee opgevat om een serie te maken met alle motorrijders van Stad, met als doel deze mensen samen te brengen en eens nader kennis te laten maken. Je ziet elkaar wel eens rijden zo nu en dan, maar met die helm op je hoofd is het toch lastig om elkaar te herkennen. Jan Mackloet (zelf fanatiek motorrijder en ook nog eens verdienstelijk fotograaf) zag het wel zitten om het fotograferen voor zijn rekening te nemen. Eerder heeft hij ook zijn medewerking verleend aan het fotoproject met de brandweermannen van Stad. Jan is de afgelopen maanden met het idee langs de deuren gegaan om te kijken of er gegadigden zouden zijn voor dit project en de respons was boven verwachting. Als je zelf motorrijdt ken je vaak wel enkele collega motorrijders uit het dorp, maar via-via kwamen er toch nog veel nieuwe gezichten bij. Uiteindelijk zijn er 36 motorrijders en –rijdsters op de gevoelige plaat vastgelegd. Nooit geweten dat Stad zo'n motorfietslievend dorp was!

De start
De verzamellocatie van vandaag is theetuin "Mon Plaisir" aan de Zeedijk, ook wel bekend als Bloemenstudio Acanthus. Eén voor één komen de tweewielers (en zelfs een enkele “trike”, een driewieler) stationair tuffend onder langs de dijk gerold. Alle motoren worden netjes op een rijtje met de kont tegen de muur van de oude sportschool geparkeerd, zo kunnen ze eens goed bekeken worden. Een belangrijk en met enige regelmaat terugkerende bezigheid binnen de motorcultuur is het zogenaamde “brommers kieken”. En dan niet de variant die ze er in het oosten des lands op na houden ... het gaat hier echt om kijken naar en praten over brommers. Of motorfietsen, in dit geval. Er zijn vandaag zo'n 20 man op komen dagen (toch een flinke groep voor een tourrit), de merken en types van de motoren zijn zo divers als de coureurs zelf. Een greep uit de fabrikanten die vandaag present zijn: Honda, Kawasaki, Yamaha, Suzuki, BMW, Ducati, Royal Enfield. Van lichte trailbikes tot dikke tourbuffels, van éénpitters tot een viercilinder boxer. De berijders zijn van alle leeftijden, alhoewel het zwaartepunt wel boven de 50 ligt. Hoewel motorrijden toch vooral als een mannending gezien wordt, zijn er ook vandaag weer enkele dames bij. Steeds meer vrouwen besluiten hun motorrijbewijs te gaan halen, iets wat we alleen maar kunnen toejuichen.

Na de eerste kennismaking is het tijd voor de koffie (of thee). En bij een bakkie hoort wat lekkers, dus is er keuze uit 3 heerlijke taarten. Goed geregeld. Onder het genot van al dit lekkers wordt er rustig verder gekeuveld, mensen met dezelfde hobby raken niet snel uitgepraat. Na het tweede bakkie en een korte toespraak van Jan, is het tijd om te vertrekken. Nog snel een sanitaire stop en dan pak an en helm op. Herman Maas heeft spijtig genoeg geen motorrijbewijs, maar wilde vandaag wel graag mee. Gelukkig heeft Arie de Boed nog wel een plekje over op z'n trike. Met een geleende motorjas en een helm die net past, neemt Herman plaats in de comfortabele zetel. De motoren worden gestart en onder leiding van Jan vertrekt het geheel in de richting van de Kaoie. Jan's vrouw Jeanet schiet nog gauw even een filmpje van het vertrek. Eén van de laatste motoren staat plotseling met een lege accu, helaas wordt dit door de rest van de groep pas opgemerkt bij de volgende stop. De betrokken rijder zal zich later op de dag weer bij de rest van de groep voegen.

Het rijden
Vanaf de gemeentehaven van Stad vertrekt het gezelschap in westelijke richting over de Zeedijk richting Middelharnis. Er wordt een rustig tempo aangehouden. Ten eerste om de overige weggebruikers en buurtbewoners niet tot last te zijn, op zaterdag is het doorgaans toch wat drukker met fietsers en wandelaars. Ten tweede omdat je elkaar anders alleen maar kwijtraakt. Voor vertrek zijn er enkele regels afgesproken om de tourrit gladjes te laten verlopen, gesneden koek voor wie wel vaker motorrijdt in groepsverband. Zo wordt er gewerkt met het principe van de ‘laatste man’. Als er in de route een afslag komt, rijdt iedereen door die zijn achterligger in de spiegel kan zien. Degene die zijn achterligger niet meer achter zich ziet, dient even te wachten bij de afslag tot de achterligger weer aangesloten is. Zo blijft de groep bij elkaar en komt uiteindelijk iedereen aan op dezelfde bestemming. In deze tijd van Garmin's en TomTom's lijkt het misschien overbodig, maar beter safe than sorry. Daarnaast wordt er gereden in versprongen verband, ook wel ‘baksteensgewijs’ genoemd. De motorrijders rijden dan links en rechts schuin achter elkaar in dezelfde baan. Zo kun je langs je voorligger heen kijken en zie je eerder wat er voor je gebeurt. Ook heb je dan meer ruimte te remmen of uit te wijken, mocht je ergens door worden verrast.

Bij het voormalige EMGO-gebouwtje (tegenwoordig dankzij de bevolkingsgroei en de energietransitie een heel complex van transformatoren, substations en hoogspanningskabels) slaat de groep rechtsaf de Oudelandsedijk op. Via de Zuidelijke Randweg en de Langeweg gaat het verder door Middelharnis en Sommelsdijk in de richting van de Kraaijensteinsedijk. De organisator had voor aanvang al gewaarschuwd dat er op verschillende plekken langs de route gerooid wordt door de boeren, wat zou kunnen betekenen dat er best wat modder op de weg kan liggen. Bij het verlaten van Sommelsdijk is het meteen goed raak. Stapvoets rijden de motoren over het gladde wegdek, linke soep. Rustig het gas erop houden, linkerhand bij de koppeling en rechtervoet bij de achterrem. En vooral niet de voorrem aanraken! Iedereen komt er gelukkig zonder kleerscheuren en/of blikschade doorheen. De groep gaat verder in de richting van het Dirkslandse Sas. Langs de oostkant van het havenkanaal rijden we naar het zuiden, om net voor Dirksland over de pas vernieuwde parallelweg over te steken naar de westkant. Over de Zuiderdiepweg en Scharrezeeweg gaat het in de richting van Stellendam. Bij de buitenhaven is de eerste tussenstop. Even de benen strekken en tijd voor een peukie. Ook hier weer even de gelegenheid om elkaars motoren wat beter te bekijken. De modder in de polder heeft wel z'n sporen achtergelaten. Dat wordt weer poetsen!

De reis gaat weer verder en via Havenhoofd rijden we binnendoor langs de Kwade Hoek ten noorden van Goedereede. Via de Hofdijksweg is Ouddorp de volgende plaats die aangedaan wordt. Bij de Ouddorpse Haven is de tweede tussenstop. Het is even passen en meten, maar iedereen kan gelukkig de motor ergens kwijt. Jan stuurt z'n drone de lucht in om nog wat mooie foto's en filmpjes te schieten, prachtige setting hier zo aan het haventje. Opstappen weer, we moeten tenslotte op tijd weer in Stad zijn voor de presentatie van de foto's. En voor de lunch niet te vergeten. Bij de Schans rijden we de polder in en via Melissant en Herkingen voert de reis over de Wellestrijpsedijk naar Nieuwe-Tonge. Bij het oversteken van de N215 ter hoogte van de Molendijk is het altijd even opletten. Over de Noordlandsedijk slaat het gezelschap weer linksaf de Oudelandsedijk op. Niet veel later zien we de skyline van Stad weer aan de horizon schitteren. Thuis weer!

Weer terug
Eindbestemming van de rit is buurtcentrum ‘t Trefpunt. Het is er wat drukker dan normaal, want vandaag zijn ook de brandweeroefeningen op Stad en de brandweerlieden zitten net te genieten van een welverdiende lunch. Ook voor onze groep is er een lekkere maaltijd geregeld, bereid door de dames en heren van 't Trefpunt. Greet heeft weer de handen uit de mouwen gestoken, die springt regelmatig even bij als het nodig is. Patat met frikandellen en kroketten, eventueel op brood, en een soepje vooraf. Ook kun je kiezen voor een lekkere gemengde salade. De foto's waar het vandaag eigenlijk om gaat hangen aan beide zijden van de hoofdzaal en het resultaat mag er zijn! Iedereen loopt er even langs en hier en daar klinkt gegniffel. Toch gek als je opeens jezelf ziet hangen in zo'n publieke ruimte, maar stiekem ook wel leuk. Er wordt geopperd dat het misschien wel leuk zou zijn om vaker met de Stadse groep een tourrit te plannen, volgend jaar een tulpenrit misschien? Jan grapt dat hij al een afspraak heeft staan bij Motoport Goes om samen met Herman Maas een motorfiets uit te gaan zoeken, kan die zelf rijden volgende keer. De groep bedankt Jan, Herman en de medewerkers van ‘t Trefpunt en praten nog wat na bij de ingang. Nog even een groepsfoto als bewijs, voordat iedereen weer zachtjes aan huiswaarts keert.

Prima weer, een leuke groep, goed georganiseerd, al met al een geslaagde dag. Tot in het voorjaar dan maar!

Groepsfoto motorrijders