StadsWeb

Stad meer dan droag brôôd

Content

StadsWeb
Van Erwin Gotzenberger kregen we het Rapport van de commissie inzake onderzoek vaste verbinding Goeree-Overflakkee-vasteland van Zuid-Holland te leen. Dit rapport uit november 1952, dus vlak voor de ramp.

Van Erwin Gotzenberger kregen we het Rapport van de commissie inzake onderzoek vaste verbinding Goeree-Overflakkee-vasteland van Zuid-Holland te leen. Dit rapport uit november 1952, dus vlak voor de ramp, beschrijft in 75 bladzijden met veel statistieken, kaarten en tekeningen het plan voor een brug van Stad naar Tiengemeten en vandaar door naar de Hoekse Waard. Door een stuk dam aan te leggen waren er maar vijf brugdelen nodig van Stad naar de dam en zes delen over het vuile gat naar Nieuw-Beijerland.

Er werden grote voordelen beschreven voor o.a. de uien-export en de mogelijkheid witlof en fruit te gaan telen en eindelijk zouden de boerenzonen zich makkelijker kunnen bekwamen in hun vak door scholen elders te kunnen bezoeken. Een brug zou bovendien toeristen kunnen trekken voor Ouddorp.

We zien in de statistieken:

  • Bij de bijstandsuitkeringen in eerste halfjaar van 1952 blijkt Stad met 8,06 gulden per inwoner het laagst.(Herkingen 22,69 gulden)
  • In 1947 werd er 10421 ton vracht vanuit onze haven verscheept en maar 2213 ton gelost
  • Dat van de 5530 hectare uienvelden van Nederland er 1880 op ons eiland waren
  • Dat de aardappelproductie van ons eiland genoeg was voor 1,5 jaar voor de bewoners van Rotterdam
  • Dat van onze tarweproductie Rotterdam zeven maanden brood kon bakken
  • Dat er in 1950 26000 voertuigen met de Bommelse boot werden overgezet

Het rapport eindigt met 2 mogelijkheden van uitvoering voor resp. 18,7 en 22,5 miljoen gulden en beraamt dat een goede veerdienst tussen Middelharnis en Hellevoetsluis met een omvang zoals Vlissingen- Breskens duurder zal zijn. Als het plan was uitgevoerd was de oprit van de brug bij het huis van Henk Braber gekomen en had Stad er nu heel anders uitgezien.